Tabletmania in het onderwijs?

//Tabletmania in het onderwijs?

Tabletmania in het onderwijs?

De scholen zijn nog maar net weer begonnen, maar in de media zie ik alweer opvallend vaak items over tablets in het onderwijs. Zelfs bij de Quest zat deze maand een uitgebreid artikel over de iPad-scholen.

Vandaag kwam ik een artikel tegen op RTL-Nieuws over de gebrekkige kennis bij leraren over lesgeven met tablets. Aanleiding daarvoor zou zijn dat de meeste leraren minder dan vier uur training hebben gekregen om effectief gebruik te maken van tablets en laptops in de klas. Dat is inderdaad wel erg weinig mocht dat kloppen. Ook in dit geval is nog steeds het Vier-in-balans model (ik heb het oude startdocument uit 2001 nog gevonden) van toepassing. Alleen maar tablets aanschaffen is niet voldoende, je moet eerst juiste keuzes vanuit onderwijsvisie maken, zoeken naar passend digitaal leermateriaal en tevens werken aan deskundigheid van leerkrachten.

In het artikel wordt gemeld dat volgens Kennisnet het tablet- en laptoponderwijs de pioniersfase voorbij is. Zeker in het geval van tablets herken ik dat totaal niet in de praktijk. Nu pas komen er grotere groepen scholen en besturen die in de vorm van pilots ervaringen op doen (Snappet valt in mijn definitie niet onder tabletonderwijs). Het didactisch gebruik bij leraren en het digitaal leermateriaal (met name doorlopende leerlijnen) staan vrijwel overal nog in de kinderschoenen. Ook kun je nu nog niet zeggen welk platform er gaat ‘winnen’. Zowel voor android, windows als iPads zijn voor en tegens te bedenken. Juist dat heeft weer te maken met de onderwijsvisies en behoeftes van scholen. Hoe belangrijk is basispoort voor je? Moet een tablet een persoonlijk device zijn of mogen er meer leerlingen op het zelfde device werken? Is het gebruik meer gericht op creativiteit of productie? Hoe wil je het beheer regelen? Al dit soort vraagstukken hebben invloed op de keuze van een tablet.

Afgelopen schooljaar heb ik voor een aantal besturen en scholen enkele succesvolle tablettrajecten mogen begeleiden. Dat ging van devicekeuze en visievorming tot geschikt digitaal leermateriaal en didactisch gebruik. Heb je als school of schoolbestuur ook vragen of ambities met tablets en/of laptops in het onderwijs? Neem dan eens contact met me op over de mogelijkheden van een introductiebijeenkomst of een begeleidingstraject. Ik heb alle ‘smaken’ tablets in huis, dus we gaan ook concreet en hands on aan de slag!

_DSC9314

By | 2016-11-17T13:38:38+01:00 augustus 26th, 2014|Uncategorized|0 Comments

Leave A Comment